ד''ר חן דוד

התקשרו עכשיו

זהו מספר מקשר

אי ספיקה ורידית

מערכת כלי הדם מורכבת מעורקים אשר מזרימים דם עשיר בחמצן מהלב אל איברים שונים בגוף ומורידים שמזרימים דם אל הלב ואשר מכילים אחוז גבוה של פחמן דו חמצני שנוצר בתאים. כאשר המערכת הזאת תקינה אזי כל תאי הגוף ואפילו הקיצוניים ביותר נהנים מאספקת דם באמצעות נימי הדם הזעירים. הנימים מפנים את הדם שמגיע לורידי הרגליים והוא מועבר אל הלב באמצעות מנגנונים משוכללים תוך ורידיים. הורידים הינם גמישים ודקים, יחסית, ומורכבים משלוש שכבות: חיצונית, אמצעית ופנימית. השכבה החיצונית היא המעטפת, האמצעית הינה שריר חלק ואילו השכבה הפנימית הינה חלקה המאפשרת את זרימת הדם.

היווצרות דליות

בתוך הורידים ישנם שסתומים שתפקידם הוא לדחוף את הדם לכיוון הלב ואינם מאפשרים את זליגתו אחורנית. מנגנון מיוחד שקרוי משאבת השרירים מסייע בהזרמת הדם. בעיות בזרימה עלולות להתחולל כאשר המסתמים הללו ניזוקים מהעמסה מסיבית ובלתי סבירה עליהם או מחבלה ותאונה. כאשר הדם אינו מוזרם בצורה טובה אזי עודפים ממנו יורדים חזרה ומתרכזים בתוך הורידים. אי ספיקה ורידית כזאת גורמת להיווצרות דליות שהן מעין שקים עמוסים בדם. ניתן לראות את הדליות והמראה שלהן אינו אסתטי. היווצרות כיסי דם עלולה לקרות גם בורידים פנימיים יותר והתופעה הזאת נקראת פקקת ורידים.

סימפטומים

הסיבות לאי ספיקה ורידית מגוונות: ישנן סיבות גנטיות, ואחרות שנובעות מעמידה ממושכת או מאמץ פיזי מוגזם על הרגליים. לעיתים, זה בגלל נעילת נעלי עקב או עקב הריונות. בתקופת ההיריון זורם דם רב בתוך הורידים והלחץ שלו גורם לסיבוכים שנוצרים. יש סימפטומים שונים להיווצרות דליות והראשוניים ביניהם הם גירוד וחום, שמלווים בכאבים בעת הליכה. ישנה גם תחושת כבדות ברגליים וכאשר הכאבים אינם פוסקים בעת מנוחה אזי המצב הופך למורכב ומסובך יותר. יש צורך לטפל בדליות ובפקקת ורידים מיד עם הופעתן וככל שמטפלים במהירות רבה יותר אזי הטיפול קל יותר ואינו מגיע לכדי טיפול פולשני. טיפול בורידים מתבצע לאחר שהבעיה אובחנה על ידי רופאים מומחים לכלי דם.

אי ספיקה ורידית

אבחון וחשיבות הטיפול

לרשות המומחה עומד מכשיר דופלר שמבוסס על טכנולוגיית אולטרא סאונד שמשולבת עם טכנולוגיה למדידת זרימת הדם. המכשיר יודע לזהות את המקומות הבעייתיים וכך, יכול הרופא להכין תכנית טיפול בורידים אשר מגובשת ומתאימה. צריך לזכור כי אי טיפול עלול לגרום לבצקות, לפצעים ובמקרים חמורים, לתסחיפי דם שעלולים להגיע איברים חיוניים ולגרום למוות. ישנם סוגים שונים של טיפולים, וכמובן, שההמלצה היא להתחיל בטיפולים מכאניים. המטופל יקבל הנחיות התנהלות כאשר ההנחיה החשובה ביותר היא מתן מנוחה רבה לרגליים והפחתת העומסים בעת הליכה ועמידה. בנוסף, תהיה המלצה לגרוב גרביים אלסטיות ועוד.

טיפולים פולשניים

במקרים רבים, טיפול מכאני אינו פותר את הבעיה ואז תגיע המלצה לטיפולים פולשניים, כאשר ישנו מגוון רחב שלהם. מטרות כל הטיפולים הינן ביטול הדליפה של הדם לקרסוליים, סילוק הדליות והורדת הלחץ בתוך הוריד. הטיפולים הינם:

ניתוח שליפה
: ניתוח ותיק הנעשה באמצעות חתכים שדרכם שולפים את הדליות. מספר הניתוחים הללו תלוי בכמות הדליות הקיימות והם מבוצעים כל פעם ברגל אחרת.

טיפול בקצף: שנעשה באמצעות אולטרא סאונד ובמהלכו מחדירים קצף שדוחה את הדם ומאפשר לתרופות להגיע אל דופן הוריד הבעייתית ולטפל בה.

טיפול בקלאריוון שבמסגרתו מחדירים סיב שדרכו מזרימים חומר מטרש.

טיפול בלייזר: מתבצע רק כאשר לא בוצעו ברגל ניתוחים אחרים קודמים. במהלכו משחילים לורידים הפגועים סיבי לייזר מיוחדים, כאשר מחממים אותם הם גורמים לווריד להתכווץ ואז נמנעת זרימת הדם.

טיפול באמצעות גלי רדיו: דומה לטיפול באמצעות לייזר והוא מתאים יותר לדליות גדולות יותר.

טיפול באמצעות קיטור: דרך הסיב מוזרם קיטור בלחץ גבוה שגורם להתכווצות הוריד.

טיפול בורידים מקצועי

לכל פרוצדורה כזאת ישנם יתרונות וחסרונות אותם מכיר הרופא המומחה. הוא יחליט על סוג הטיפול בהתאם למצב החולה ולאחר קבלת הסכמתו. ישנן פרוצדורות אותן מבצעים רק לאחר שהאחרות אינן נותנות את התוצאה הרצויה. מומלץ לבצע את כל הטיפולים בורידים הקיימים בקליניקה מודרנית אשר יש בה מכשור מקצועי וצוות רופאים בעל ידע וניסיון.

רוצים לדעת עוד על אבחון אי ספיקה ורידית וסוגי הטיפולים? חייגו עכשיו 072-3215920
וקבעו פגישה כבר עכשיו עם ד"ר חן דוד- כירורג כלי דם.