ד''ר חן דוד

התקשרו עכשיו

זהו מספר מקשר

הטרשה ורידית

לחצו כאן למידע נוסף אודות ד"ר חן דוד ומכון כלי הדם.

הטרשה ורידית מונחית אולטרה-סאונד

Ultrasound-guided Sclerotherapy

בעשור האחרון הונהגה שיטה חדשה לטיפול בדליות הרגלים: הטרשה ורידית מונחית אולטרה-סאונד. הטיפול אמבולטורי מרפאתי, ומבוסס על הזרקת קצף של תמיסת Polidocanol לתוך וריד דליתי במשך כ- 15 דקות, וחבישה אלסטית ליומיים. בדרך כלל נזקקים המטופלים לעוד 2 – 3 טיפולים אמבולטוריים, עד לחסימה כוללת של הווריד המטופל.

רקע מדעי

תפקיד הוורידים הוא להחזיר דם מהפריפריה - רגליים, ידיים וגוף - לכיוון הלב. בוורידי הרגליים קיימים שסתומים חד-כיווניים, הנותנים לדם לזרום מכפות הרגלים למפשעות ולוורידי האגן, עד ללב הימני.

בזמן היריון או לאחר עמידה ממושכת, הוורידים מתרחבים ועלי השסתומים הוורידיים מתרחקים זה מזה. תופעה זו גורמת לכך שהשסתומים לא סוגרים הרמטית את הזרימה הוורידית ההפוכה, שנגרמת עקב כוח המשיכה - כתוצאה מכך מתפתחת אי-ספיקה של השסתומים הוורידיים.

הדם, בתחילה, זורם לכיוון הלב, אך עם הגרביטציה, חוזר דרך השסתומים הוורידיים לכוון הרגליים. כך במערכת הוורידית השטחית - הדם זורם בכיוון הפוך וגורם לעליית לחץ ורידי מקסימלי בקרסוליים. אי-ספיקה ורידית יוצרת מחלת ורידים, המתפתחת לאורך שנים וגורמת לשינויים ברגל בהדרגה.

השינויים קורים עקב עליית לחץ ורידי, הגורם להפרעה בניקוז הוורידי של הרגל ולשינויים במראה הרגל.
  1. דליות של המערכת הוורידית השטחית - ספנה גדול וספנה קטנה
  2. דלקת ורידים שטחית - Phlebitis
  3. דימום מהדליות
  4. שינויים בעור בקרסוליים - כתוצאה מחלחול דם מהקפילרים לרקמה הבין תאית, נוצר משקע של פירוק כדוריות אדומות, הגורמות לעור דק, חלק ומריק בצבע חום.
  5. הופעת כיב עמדון בקרסוליים - עקב עליית לחץ ורידי וחסימת פינוי ורידי, הפצע גדל עם הזמן ועלול להזדהם.

אבחנה

בדיקה פיזיקלית על ידי רופא במרפאת כלי דם.
בדיקת דופלקס:
  • אולטרה-סאונד לצורך הגדרת הפתולוגיה הוורידית.
  • אי ספיקת ספנה גדולה ו/או קטנה.
  • אי ספיקת מערכת ורידית מקשרת.
  • אי ספיקת מערכת ורידית עמוקה.
  • פקקת ורידים של מערכת שטחית או עמוקה.

טיפול

1. טיפול שמרני - גרב אלסטי ביום והרמת רגליים בלילה.
  2. טיפול ניתוחי - בהרדמה כללית או אפידורלי או ספינלית, ביצוע Stripping של וריד ספנה גדולה או קטנה, קשירת ורידים פרפורנטים ותלישת דליות.
  3. טיפול ניתוחי משולב בחסימת ספנה גדולה בירך בעזרת Laser.
  4. טיפול אמבולטורי-מרפאתי - הטרשה ורידית מונחית אולטרה-סאונד: הזרקת קצף לווריד וחסימתו.

הטרשה ורידית מונחית אולטרה-סאונד Ultrasound-guided Sclerotherapy
המטרה - טיפול בדליות הרגלים על ידי חסימתם, והקטנת לחץ ורידי לצורך העלמות הוורידים ותופעות הלוואי שלהם.

השיטה - טיפול אמבולטורי לחסימת ורידים דליתיים בעזרת הזרקת חומר סקלרוזנטי-קצפי לווריד, בהנחיית אולטרה-סאונד. החומר גורם לדלקת כימית של האינטימה - הדופן הפנימי של הווריד - לחסימתו ולהיעלמותו תוך מספר שבועות.

חומרים - Polidocanol 1%-3% המוזרק בתמיסת קצף, שנוצר על ידי ערבוב של שני שליש אוויר עם שליש Polidocanol בעזרת ברז תלת כיווני. התמיסה הקצפית מורכבת מבועות.

החדרת מחט לווריד בהנחיית אולטרה-סאונד, קבלת דם חזרה והזרקת חומר סקלרוזנטי בנפח של 10-15 CC Polidocanol קצפי לתוך הווריד באיטיות.
החומר עם בועות אוויר - נצפה באולטרה-סאונד, זורם לתוך הווריד ותוך מספר דקות החומר מתגבש בצבע לבן בתוך הווריד - המעיד על חסימת הווריד. פעולה זו אורכת כ-15 דקות.
כדי למנוע חדירה של החומר למערכת הוורידית העמוקה, אנו מפסיקים את הזרקת החומר ולוחצים על הווריד בכניסה של הפרפורנטים או מעבר וריד שטחי לעמוק.
הוצאת המחט מהווריד וחבישת לחץ במקום הזריקה. חבישה אלסטית של הרגל למשך 48 שעות וביקורת לאחר 2 – 3 שבועות לצורך המשך הטיפול.

תופעות לוואי

הטיפול עצמו מבוצע כעשר שנים. הוא בטוח ויעיל עם פחות מ- 1% של סיבוכים קשים.
סיבוכים קשים - אירוע מוחי, טרומבוזה של ורידים עמוקים ותסחיף ריאתי; חסימה עורקית, כיבים בעור.
סיבוכים קלים - תופעות לואי: תגובה לחומר - כאב ראש או פריחה.
כאב מקומי ולאורך הוורידים שהוזרקו; קושי בוורידים שהוזרקו, דלקת ורידים שטחית, פיגמנטציה.

אחוז חזרת הוורידים

אחוז חסימת הורידים 87%.
אחוז חזרת הוורידים או התפתחות חוזרת של דליות – 5 – 8% בחמש שנים.

לאחר הטיפול

הטרשה ורידית מונחית אולטר-סאונד כטיפול בדליות הרגליים הינה בטוחה ונוחה. היא מתבצעת במרפאה במשך 2 – 3 פגישות, שאורכות כחצי שעה כל אחת.
הטיפול מאפשר המשך נוכחות בעבודה, עם תופעות לוואי וסיכון נמוכים ביותר. לעיתים יש צורך בתרופות נגד כאבים או בתרופות כגון Voltaren למספר ימים.
ד"ר דוד חן,
מומחה בכירורגיית כלי דם.